Czy wiesz na czym jeździsz?

Rozliczenia
Przejdź do treści

Czy wiesz na czym jeździsz?

Fundacja Pomocy Ofiarom Wypadków Drogowych
Opony to jedna z najważniejszych części samochodu, bo tylko za ich pośrednictwem styka się on z drogą.
Wystarczy, że jedna z nich zawiedzie i dalsza jazda może stać się niemożliwa. Gdy do awarii dojdzie przy większej prędkości konsekwencje mogą być tragiczne. Badania przeprowadzone przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wykazały, że w 2015 roku miało miejsce 41 wypadków drogowych, w których za przyczynę uznano usterki techniczne pojazdów. Zginęło w nich 10 osób, a 41 zostało rannych. W samochodach biorących udział w tych wypadkach odkryto w sumie 65 usterek technicznych (niektóre auto miały więcej niż jedną). Najwięcej braków stwierdzono w oświetleniu (53,8% ogółu) i właśnie w oponach (18,5%). Usterki w oponach i ich zużycie.

W artykule skupimy się na ogumieniu i wpływie jego stanu technicznego na bezpieczeństwo podróżowania. Wbrew pozorom o opony trzeba dbać. To nie tylko czarny kawałek gumy, ale skomplikowany technologicznie produkt, który niewłaściwie użytkowany może zawieść w najmniej spodziewanej chwili. Każde uszkodzenie opony pociąga za sobą nieodwracalne zmiany w jej konstrukcji, co przekłada się na właściwości jezdne. Od czasu do czasu przyjrzyj się swoim oponom i poszukaj ewentualnych usterek. Nie należy jeździć na ogumieniu, które ma wybrzuszenia lub wklęśnięcia na ścianie bocznej, guma jest spękana ze starości lub przez złe przechowywanie, a bieżnik nieregularnie zużyty. W razie wątpliwości udaj się do serwisu opon w celu przeprowadzenia przez fachowców bardziej szczegółowych oględzin. Raczej nikomu nie trzeba tłumaczyć, że bardzo ważna jest też głębokość bieżnika użytkowanych opon. Prawo dopuszcza jazdę na oponach, których bieżnik ma co najmniej 1,6 mm. Specjaliści z branży oponiarskiej radzą jednak zmienić opony nieco szybciej. Za bezpieczną głębokość uważa się 3- 4 mm. Wówczas opona dobrze odprowadza wodę, a w przypadku modeli zimowych także śnieg czy błoto pośniegowe. Efektem jest stabilność i panowanie nad samochodem w trudnych warunkach drogowych. Dobre opony ze złym ciśnieniem Badania przeprowadzone przez koncern Michelin wykazały, że około 60% polskich kierowców jeździ na oponach z nieprawidłowym ciśnieniem. Nawet nowe opony wysokiej klasy nie zapewnią Ci odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, gdy nie będą miały odpowiedniego poziomu ciśnienia. Mówimy tu o „odpowiednim”, ponieważ szkodliwe może być zarówno za wysokie, jak i za niskie ciśnienie. Zbyt wysoki poziom ciśnienia to mniejsza powierzchnia styku opon z nawierzchnią, co przekłada się na pogorszenie przyczepności. Zwiększa się także ryzyko uszkodzenia opony w wyniku najechania na ostry przedmiot, krawężnik czy dziurę na drodze. Dochodzi do tego niższy komfort podróżowania (gorsze tłumienie nierówności, wyższy hałas w kabinie), co może działać rozpraszająco i męczyć przy dłuższych trasach. Z kolei za niskie ciśnienie utrzymywane przez dłuższy czas prowadzi do uszkodzenia wewnętrznych struktur opony mogących skutkować wystrzałem podczas jazdy. Pogarsza się także precyzja prowadzenia samochodu i stabilność na zakrętach (występuje charakterystyczne zjawisko „pływania” opon). W celu utrzymania prawidłowego poziomu ciśnienia w oponach kontroluj je raz na 2 tygodnie i przed każdą dłuższą trasą.

Dbałość o dobry stan techniczny opon jest jednym z elementów wpływających na bezpieczeństwo podróżowania. Dlatego opony trzeba wymienić na nowe, gdy tylko pojawi się taka konieczność. Jeśli stan Twojego ogumienia jest dobry, to pamiętaj, aby utrzymywać w ich właściwy poziom ciśnienia. Wówczas będzie ono służyć niezawodnie przez długi czas.


0
recenzje

Wróć do spisu treści