
Misja
Misją Fundacji jest świadczenie wielokierunkowej pomocy osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych i ich bliskim. Oprócz pomocy ofiarom wypadków, kładziemy szczególny nacisk na działalność prewencyjną i edukacyjną, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego. Ponadto wspieramy placówki medyczne wyspecjalizowane w zakresie ratownictwa i rehabilitacji osób poszkodowanych w wypadkach drogowych.
Statut
Postanowienia ogólne
§ 1.
-
Amber Fundacja Pomocy Ofiarom Wypadków Drogowych, zwana dalej Fundacją ustanowiona przez:
• Pawła Januszkiewicza
• Jolantę Januszkiewicz
zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym 3010/ 2008 sporządzonym przez notariusza Andrzeja Gruszkę w kancelarii notarialnej w Tuszynie, w dniu 07.07.2008 roku działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
-
Fundacja została powołana na czas nieokreślony.
§ 2.
Fundacja ma osobowość prawną.
§ 3.
Siedzibą Fundacji jest miasto Łódź.
§ 4.
-
Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
-
Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 5.
-
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji.
-
Fundacja używa własnych symboli, odznak i pieczęci z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa. Kształt symboli, odznak
i pieczęci określa Zarząd Fundacji. -
Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji
o podobnym zakresie i charakterze działania.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 6.
Celami Fundacji są:
-
Wielokierunkowa pomoc osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych oraz ich rodzinom.
-
Działalność prewencyjna i edukacyjna mająca na celu poprawę bezpieczeństwa drogowego.
-
Wspieranie jednostek organizacyjnych (m.in. ochrony przeciwpożarowej) wyspecjalizowanych w udzielaniu pomocy i leczeniu poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych w zakresie ratownictwa, leczenia i rehabilitacji ofiar.
-
Wspieranie instytucji i organizacji prowadzących pomoc i działania profilaktyczne związane z bezpieczeństwem w ruchu drogowym.
§ 6a
Do zadań Fundacji należy również prowadzenie działalności charytatywnej, dobroczynnej, społecznej i wszelkiego rodzaju odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego w zakresie:
-
Działalności na rzecz osób z niepełnosprawnościami poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych;
-
Pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom, które w konsekwencji wypadku komunikacyjnego znalazły się w trudnej sytuacji życiowej;
-
Ochrony i promocji zdrowia oraz pomoc w tym zakresie podopiecznym Fundacji;
-
Działalności charytatywnej;
-
Promocji i organizacji wolontariatu;
-
Edukacji w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
§ 7.
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
-
Finansowanie rehabilitacji medycznej poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych;
-
Niezbędną pomoc dla ofiar wypadków i ich rodzin, a w szczególności: medyczną, prawną , psychologiczną, finansową, materialną i opiekuńczą;
-
Inicjowanie akcji społecznych oraz imprez o charakterze rekreacyjnym, kulturalnym i sportowym na rzecz niesienia pomocy poszkodowanym,
a także promocji bezpieczeństwa drogowego; -
Organizację kursów i szkoleń w zakresie bezpiecznej jazdy, ratownictwa medycznego, znajomości zasad ruchu drogowego;
-
Organizowanie akcji oraz innych wydarzeń w celu edukacji dzieci, młodzieży oraz dorosłych w zakresie misji Fundacji;
-
Pomoc społeczną (w szczególności przez dofinansowanie kosztów leczenia, rehabilitacji, zajęć rozwojowych, zakupu sprzętu medycznego, zakupu leków oraz inne działania);
-
Działalność informacyjną i promocyjną, w tym przez kampanie społeczne, organizowanie imprez o charakterze edukacyjnym, zebrań naukowych;
-
Udzielanie pomocy finansowej swoim podopiecznym na szeroko pojętą poprawę sytuacji bytowej, możliwych do dokumentowania np. fakturą/rachunkiem;
-
Wspieranie organizacyjne, rzeczowe i finansowe instytucji oraz organizacji pozarządowych (np. OSP, Fundacji, Stowarzyszeń) prowadzących działalność w zakresie ratowania zdrowia lub życia osób uczestniczących w wypadkach komunikacyjnych, w szczególności w odniesieniu do sprzętu medycznego; i lekarstw;
-
Wspieranie organizacyjne osób w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, w szczególności poprzez udostępnianie konta Fundacji w celu pozyskiwania środków finansowych na leczenie i rehabilitację;
-
Inicjowanie i organizowanie kampanii medialnych, mających na celu propagowanie wiedzy na temat zagrożenia zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego;
-
Promocję działalności Fundacji w kraju.
§ 8.
-
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może:
-
wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
-
zawierać porozumienia lub umowy w sprawie współdziałania
z organizacjami krajowymi lub zagranicznymi oraz wspierać działalność innych osób prawnych i osób fizycznych z kraju lub zagranicy, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
-
Fundacja może zatrudniać do prowadzenia swych prac pracowników etatowych, zleceniobiorców w ramach umów cywilnoprawnych
oraz wolontariuszy.
§ 8a.
Fundacja realizuje założone cele w ramach nieodpłatnej i odpłatnej działalności pożytku publicznego.
-
Do działań nieodpłatnych należą:
-
PKD 88.99.Z - Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana;
-
PKD 88.91.Z - Opieka dzienna nad dziećmi;
-
PKD 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
-
PKD 85.60.Z - Działalność wspomagająca edukację.
-
Do działań odpłatnych należą:
-
PKD 66.21. Z - Działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat;
-
PKD 85.53.Z - Pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy
i pilotażu; -
PKD 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem działalności świadczonej przez Fundację w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego;
-
PKD 85.60.Z - Działalność wspomagająca edukację, z wyłączeniem działalności świadczonej przez Fundację w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego;
-
PKD 84.12.Z - Kierowanie w zakresie działalności związanej z ochroną zdrowia, edukacją, kulturą oraz pozostałymi usługami społecznymi,
z wyłączeniem zabezpieczeń społecznych.
§ 8b.
Dochód z odpłatnej działalności pożytku publicznego w całości przekazywany jest na realizację statutowych celów Fundacji.
Majątek i dochody Fundacji
§ 9.
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 5000 złotych (słownie: pięć tysięcy złotych 00/100) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 10.
Dochody Fundacji mogą pochodzić w szczególności z:
-
zbiórek i imprez publicznych,
-
darowizn, spadków, zapisów,
-
dotacji i subwencji,
-
crowdfundingu, fundraising, nauki i mecenatu,
-
praw majątkowych, ruchomości i nieruchomości Fundacji,
-
działalności gospodarczej, gdyby Fundacja taką prowadziła,
-
funduszy Unii Europejskiej oraz innych międzynarodowych instytucji,
-
funduszy przekazywanych Fundacji przez jednostki administracji rządowej i samorządowej, aukcji charytatywnych,
-
wpływów pochodzących z wkładów na rachunkach bankowych, lokat kapitałowych, papierów wartościowych oraz odsetek od udzielonych pożyczek.
§ 11.
-
Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkodawców lub donatorów.
-
W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
-
W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia jej zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
-
Fundacja nie może:
-
Udzielać pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań swoim majątkiem
w stosunku do członków organów lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie organów lub pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”; -
Przekazywać swojego majątku na rzecz członków organów
lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż
w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie
to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach; -
Wykorzystywać swojego majątku na rzecz członków organów
lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego Fundacji; -
Dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług
od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów lub pracownicy Fundacji oraz ich osób bliskich.
-
Dochód Fundacji może być przeznaczony wyłącznie na działalność statutową.
Władze Fundacji
§ 12.
Władzami fundacji są:
-
Rada Fundatorów
-
Zarząd Fundacji
-
Rada Fundacji
Rada Fundatorów
§ 13.
Do zadań Rady Fundatorów należy w szczególności:
-
Powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu.
-
Opiniowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia oraz w zakresie udzielania członkom Zarządu absolutorium,
-
Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
-
Podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.
Rada Fundacji
§ 14.
-
Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
-
Rada Fundacji składa się z dwóch do sześciu członków.
-
Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
-
W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady, i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji.
-
Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
-
Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
-
W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji, lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
-
Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
-
Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
§ 15.
-
Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
-
Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora, zgłoszony na piśmie.
-
Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§ 16.
Do zadań Rady Fundacji należy w szczególności:
-
Ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu
i udzielanie członkom Zarządu absolutorium; -
Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
§ 17.
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
-
Żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji.
-
Dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Zarząd Fundacji
§ 18
-
Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż trzech osób powoływanych przez Radę Fundatorów na pięcioletnią kadencję.
-
Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
-
Rada Fundatorów powołuje Prezesa Zarządu wybieranego ze składu Zarządu.
-
Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundatorów przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§ 19
-
Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
-
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
-
uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych;
-
uchwalanie regulaminów;
-
sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
-
ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji;
-
podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów;
-
przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji, świadczenia pieniężne i nawiązki sądowe;
-
występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji oraz likwidacji Fundacji.
-
Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu.
-
O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
-
Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
-
Zarząd co roku, do dnia 30 kwietnia, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji Roczne Sprawozdanie z działalności Fundacji.
Sposób Reprezentacji
§ 20.
-
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, uprawniony jest każdy członek Zarządu samodzielnie, za wyjątkami przewidzianymi w ust. 2 i 3 niniejszego paragrafu.
-
W przypadku podejmowania decyzji lub dokonywania czynności prawnych dotyczących zobowiązań finansowych Fundacji, których wartość przekracza kwotę 5 000 zł (pięć tysięcy złotych), konieczne jest łączne działanie co najmniej dwóch członków Zarządu. Żaden z członków Zarządu nie jest uprawniony do samodzielnego podejmowania czynności przekraczających powyższą kwotę.
-
W odniesieniu do wszelkich czynności związanych z dysponowaniem rachunkami bankowymi Fundacji, w tym zaciągania zobowiązań, dokonywania przelewów oraz podpisywania dokumentów bankowych, których wartość przekracza kwotę 5 000 zł (pięć tysięcy złotych), wymagane jest łączne działanie co najmniej dwóch członków Zarządu. Czynności te nie mogą być podejmowane samodzielnie przez jednego członka Zarządu.
Zmiana Statutu
§ 21.
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Zarząd Fundacji za zgodą Rady Fundatorów. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów, dla realizacji, których Fundacja zastała ustanowiona i określonych w akcie założycielskim.
§ 22.
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest zarząd, przy czy jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia
Likwidacja Fundacji
§ 23.
-
Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania się jej środków finansowych
i majątku. -
Likwidatorów Fundacji wyznacza Rada Fundatorów.
§ 24.
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która
w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
§ 25.
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w RP fundacji
o zbliżonych celach.